perjantai 18. huhtikuuta 2014

Matka mantereelta toiselle ja taistelua lentovarausten kanssa

Kun Machu Picchu oli nähty, meihin iski totaalinen väsymys ja halu asettua paikalleen.
Päätimme, että lähdemme Limasta takaisin Eurooppaan niin pian kuin suinkin mahdollista. Tämä meni niin pitkälle, että jäimme Cuzcon koneesta suoraan kentälle etsimään mahdollista lentoa jo samalle illalle. Tästä alkoi erilaisten lentohakukoneiden kanssa pelleily, joka opetti taas monta asiaa.
Ensin kysyimme Lanin tiskiltä, mutta hinta oli sen verran korkea, että sitä emme edes harkinneet.
Ennen vanhaan kentältä saattoi saada stand-by paikkoja lennolle halvalla, ei toimi enää. Viimehetken hinnat ovat kalleimmat mahdolliset.

Tiesimme että illalla kolme lähtee konetta Eurooppaan: Lan Peru, Iberia ja KLM. KLM oli törkeän kallis ja Amsterdam vähän turhan kaukana määränpäästä. Sen sijaan teimme mielenkiintoisen huomion: monet lentosivustot tarjosivat samaa Lanin lentoa Madridiin paljon halvemmalla, kunhan vaan samaan varaukseen otti jatkolennot Espanjan sisällä, ja halvin mahdollinen kombinaatio oli Lima-Madrid-Bilbao. Yritimme siis varata sitä, ja ajattelimme sitten jättävämme käyttämättä sen Bilbao-osuuden. Aluksi aina varausta tehdessämme saimme viestin, jonka mukaan lento ei ollut varattavissa. Omituista sinänsä, että se kuitenkin oli myynnissä niin Skyscannerissa kuin Momondossa ( molemmat lentovaraussivustoja, joita olemme paljon käyttäneet). Samoin seuraavan päivän aamulle Air Europan lento tuntui olevan mahdoton varata vaikka kaikki sivustot näyttivät siellä olevan tilaa. Viimein varaus meni läpi ja olimme todella fiiliksissä siitä että pääsemme lähtemään saman tien. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä hetken päästä kolahti sähköpostiin viesti, jonka mukaan varauksen hinta oli muuttunut ja näin ollen se on peruttu. Hauskinta tässä kuviossa oli se, että luottokortille oli kuitenkin tehty katevaraus kyseiselle summalle, joten sillä kortilla ei enää pystynyt maksamaan toista lentoa. Onneksi meillä on useampi kortti, silti vähän hirvitti yrittää seuraavaa varausta.

Jossakin vaiheessa varausmaratoniin kyllästyneinä päätimme sitten lähteä yöpymään Limaan ja saimme saimme kuin saimmekin tuntien säätämisen jälkeen lennon hyvällä hinnalla seuraavan päivän illalle Madridiin. Olimme myös nähneet että Madridista oli Air Europan halpa aamulento saatavilla. Emme uskaltaneet sitä kuitenkaan vielä buukata koska vaihtoon oli vähän aikaa. Ehkä olisi kannattanut ottaa riski, olisimme säästyneet paljolta.

Kävimme siis nukkumassa Limassa, hengailimme vielä hieman seuraavana aamuna edestakaisin, Lee kävi syömässä Perulaisen pikaruoka-annoksen cevicheä, äyriäisrisottoa ja chicha moradaa (perulaisten suosikkia, punaisesta maissista tehtyä makeaa juomaa), minä puolestani tyydyin edelleen paahtoleipään ja teehen.

Olimme Madridissa perillä aamulla ja aloimme selvittää jatkomahdollisuuksia, määränpäänä siis Lissabon. Jälleen Air Europan halpa lento kummitteli varattavissa seuraavalle aamulle, teimme varauksen ja tyytyväisenä varasimme myös hotellin lentokentän läheltä haaveilimme jo suihkusta ja sängystä. Juuri kuin hotellivaraus oli mennyt läpi, tuli jälleen sähköposti joka ilmoitti, että lentovarauksemme ei ollut voimassa vaikka siitä oli jo tullut vahvistus. Muut lennot olivat sikakalliita, joten päätimme epätoivoisina lähteä matkaan yöjunalla. Hotellihuonetta ei tietysti voinut enää perua, joten ajelimme hotellin tarjoamalla shuttlella sinne, kävimme suihkussa ja otimme pienet nokoset ja sitten taas reissuun. Hotellivierailumme kesti siis viisi tuntia.

Yöjunaan ei ollut makuuvaunupaikkoja jäljellä, joten istuimme ja torkuimme ja nuokuimme  kymmenen tuntia rauhallisessa yöjunassa, joka saapui seitsemän maissa seuraavana aamuna Lissaboniiin. Meillä oli vuokra-auto odottamassa, joten siitä sitten hyppäsimme samoilla silmillä autoon ja kohti Penicheä, rantakaupunkia Lissabonin pohjoispuolella, joka oli ensimmäinen paikka missä meillä oli asuntonäyttöjä sovittuna. Leetä ei onneksi siinä kohtaa kauheasti väsyttänyt, ja ajattelimme että pysähdymme nukkumaan sitten johonkin tienposkeen jos siltä tuntuu. Oli muuten mahtava tunne saada kamat autoon ja lähteä liikkeelle. Vapaus mennä minnä vaan.

Kun pääsimme Penicheen alkoivat väsymys ja aikaero tehdä tepposia. Kun emme kahvilassa pystyneet suorittamaan pientä päässälaskua ja tajusimme että näytämme suhteellisen rähjäiseltä kahden yön matkustamisen jälkeen, päätimme ottaa huoneen ja mennä nukkumaan pariksi tunniksi. Se oli hyvä päätös ja kohta aloimme taas näyttää ihmisiltä. Seuraava koitos oli sitten uuden kodin metsästys mutta siitä tuonnenpana.

Joka tapauksessa on hauska olla Euroopassa, kaikki tuntuu kovin helpolta, rauhalliselta ja kotoisalta!

Varausepisodin seurauksena muutama lentovaraussivusto meni mustalle listalle: Bravofly (panttaa rahoja vaikka varaus ei mene läpi), Travelgenio (lisäsi usen kympit käsittelykulut) sekä Youbookit (mainostaa usein parhaita hintoja mutta mikään varaus ei mene läpi).
Kokemus myös kannusti edes yrittämään jatkossa päättämään hieman aikaisemmin mihin haluamme lentää ja minne. Sinänsä hassua, että kaikki säätämiset vain vahvistavat sitä olettamusta, että lentohinnat eivät seuraa oikein minkäänlaista logiikkaa. Joskus parhaan hinnan saa varatessa etukäteen, joskus viimetingassa kunhan ei samana päivänä. Joskus menopaluu on halvempi kuin yhdensuuntainen ja joskus tosiaan jatkolento alentaa varsinaisen mannerten välisen lennon hintaa. Mielenkiintoista
myös tällaiselle matkailusta leipänsä saavalle!

-Kaisa

I know I've been terribly lazy writing in English and I apologize for that, our non-finnish friends around! You have got an idea from the pictures I guess, but I promise to try to be more productive in the future. Anyway, after our adventures in Patagonia and Peru, including a short visit to a hospital in Cuzco, we were quite ready to settle down for a while. So we booked the flights from Lima to Madrid and continued by train to Lisbon. All this included a lot of struggling with the flight websites and reservations, but at least we learnt something: Never use sites like Bravofly, Travelgenio or Youbookit. And don't try to do things last minute.
It was a funny feeling to back in Europe. Everything was so easy, secure and homey. We are going to hang around in Portugal, in Peniche, for a while now. I guess we really need a break from traveling and I know it sounds funny.

Koko sählingin jälkeen näytimme suunnilleen tältä Machu Picchun laamalta.
After all the travelling we looked like this lama.

Pikaruokaa Limalaisittain: ceviche, äyriäisrisotto ja chicha morada.
Fast food peruvian way

Lii Lissabonissa. Ah, ihana Eurooppa.
  Lee enjoying the european atmosphere in Lisbon.