sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Vieras Suomesta

Viime viikolla saimme ensimmäisen kotimaisen vieraan, tyttäreni Sasan. Olemme viettäneet käytännössä koko matkan ajan kahdestaan joten oli erittäin piristävää saada vaihtelua arkeen. Sasa saapui myöhään lauantaina Lissabonin lentokentälle, jossa olimme häntä vastassa. Kentältä suuntasimme kohti kotia, tai siis Penicheä. Tai siis Peniche on alkanut tuntumaan jo hieman kodilta :-)

Sasan viikko-ohjelmaan kuului surffauksen alkeiden opiskelua Baleal Surfcampissa, päiväretki lähiympäristöön, Lissabonissa vierailua ja rannalla auringon ottamista. Ensimmäinen päivä meni parvekkeella auringon lämmöstä nauttien sekä tutustumalla seuraavien päivien ohjelmanumeroon eli surffikouluun. Tiistaiaamu alkoi melko aikaisin sillä kello 9.30 piti olla jo koululla sovittamassa märkäpukua. Onneksi ilma oli lämmennyt ja aurinko paistoi täydeltä terältä. Päivä meni aalloissa polskiessa ja vettä niellessä. Kaatuilun ja meriveden nielemisen välissä oli myös onnistumisia, Sasa pääsi ensimmäisenä päivänä laudalla seisomaan. Hyvä aloitus!

Itseni yllätti hänen kommenttinsa: "ei tää ollut niin raskasta kuin luulin!"
Onko itseni yllättänyt vanhuus vai mikä mutta itse pidän aalloissa melomista melko raskaana liikuntana jonka jälkeen on voimat loppu ja paikat kipeänä.

Seuraavana aamuna kun menin herättämään Sasaa kuului sängyn pohjalta epämääräistä mutinaa. Paikat ovat kuulemma erittäin kipeät, lihaksiin saattuu. Surffaus on siis kunnon liikuntaa, ikään katsomatta.
Oli myös hauska huomata että Sasa ei surffin jälkeen jaksanut valvoa illalla yhtään sen pidempään kuin mekään.
Kolmantena päivänä haimme surffikoululta laudat ja märkäpuvun ja lähdimme kahdestaan ihmettelemään aaltoja. Tiukasta yrittämisestä huolimatta ensimmäisen päivän onnistumiset jäivät parhaiksi. Tällä kertaa.

Loppuviikosta teimme päiväretken Aveiroon, Nazareen sekä Obidosiin.
Kävimme katsomassa Aveiron kanaaleita ja Nazaressa pyörähdimme kuuluisalla rannalla jossa on surffattu maailman isoin aalto, yli 24m.

Perjantaina aamulla lähdimme kohti Lissabonia. Sasa jätettiin yhteen Euroopan suurimmista ostoskeskuksista ja me suuntasimme Kaisan kanssa kaupungille ja konsulaattiin. Pitkän päivän jälkeen kävimme vielä syömässä Taberna Ideal nimisessä ravintolassa. Pitkä päivä sekä hyvä ruoka ja viini tekivät tehtävänsä sillä kaikki nukahtivat pian hotellihuoneeseen päästyään ja hyvä niin sillä Sasalla oli seuraavana aamuna herätys klo 3.00 aamulla ja pitkä lentomatka edessä.

Oli mukava kun saimme vaihtelua omaan arkeemme. Toivottavasti surffauksesta ei jäänyt pahoja traumoja :-)