keskiviikko 13. elokuuta 2014

Brunein kautta Jakartaan

Hong Kongista matkamme jatkui kohti Indonesiaa. Edullisten lentojen metsästys oli tuottanut tulokseksi näppärän yhteyden Royal Air Bruneilla, Brunein pääkaupungin Bandar Seri Begawanin kautta Jakartaan.
Tiedossa oli kuuden tunnin kökkiminen Bruneissa. Kuusi tuntia tuntuikin todella pitkältä, sillä jo muutenkin pieni kenttä oli remontissa joten palvelut olivat melkoisen vähissä. Onneksi älysimme ostaa heti ruokaa, sillä ainoa baari meni kiinni pian saapumisemme jälkeen. Kentällä näkyi paljon täysin mustiin pukeutuneita naisia, Brunei on vahvasti islamilainen valtio, joka otti juuri käyttöön ankarimman Sharia-lain. Pakko myöntää, että lentokentän tunnelman vuoksi ei ihan hirveästi harmittanut, että tällä kertaa emme päässeet tutustumaan enempää tuohon sulttaanikuntaan. Olo ei tunnu kovin mielyttävältä maassa, jossa liian monesta asiasta on tuomiona kuolema kivittämällä.

Jakartaan saavuimme puoli kahdelta yöllä, ja siksi olimme buukanneet hotellista kuljetuksen. Yksi oppi on mennyt perille: jos saavut keskellä yötä pitkän matkustuksen jälkeen jollekin megakaupungin lentokentälle, mieti kuljetus etukäteen.

Olimme varanneet Jakartasta hienon neljän tähden hotellihuoneen, huimaan 30 euroa/yö hintaan. Oli sellainen olo että Hong Kongin hikisten puolinukkumattomien öiden ja vessanpytyn päällä suoritettujen suihkutoimenpiteiden jälkeen kaipasimme hyvää sänkyä ja kunnon suihkua edes pariksi yöksi. Huone oli valtava, sen sisään olisi mahtunut vähintään seitsemän Hong Kongin majapaikkaamme. Seuraavan päivä menikin aika pitkälti nukkuessa ja muuten lepäillessä. Ruokakin tilattiin huonepalvelusta.

Toisena päivänä kävimme sitten tutustumassa hieman Jakartaan. Kovin suurta intoa siihen ei ollut, tuntui että kaupungit saivat riittää ja halusimme vaan rauhallisempiin ympyröihin. Varsinkin kuin kymmenen miljoonan asukkaan Jakarta ei ole niitä helpoimpia paikkoja leikkiä turistia. Joka paikkaan on mentävä taksilla, välimatkat ovat suuret ja teissä ei usein ole jalkakäytäviä.  Myös mitään selkeää keskustaa ei ole. Hengailimme siis jonkin aikaa Kotassa, eli entisen Batavian keskustassa, kävimme juomilla tunnelmallisessa Cafè Bataviassa ja syömässä jossakin pikku ravintolassa. Sattumalta astuimme sisään myös ilmaiseen Bank of Indonesia- museoon. Lopulta päädyimme tekemään kirja- ja ruokaostoksia, kunnes järjetön härdelli oli uuvuttanut meitä niin, että palasimme valtavaan hotellihuoneeseemme nautiskelemaan vielä hetken puhtaista lakanoista ja lämpimästä vedestä. Yritimme myös selvittää, mistä ja mihin aikaan lähtisi seuraavana päivänä bussi Jaavan etelärannikolle Pangandaraniin, mutta emme oikein tulleet hullua hurskaammaksi. Päätimme siis suunnata seuraavana aamuna bussiasemalle, jolta oletimme Pangandaranin bussin lähtevän.

-Kaisa

From Hong Kong we found a cheap flight to Jakarta with Royal Brunei Airlines and that included 6 hours waiting in Brunei. The airport wasn't the most cheerful place on earth, so we were quite happy to arrive to Jakarta, even in the middle of the night.

We had booked a really nice 4* hotel in Jakarta ( 30 Eur per night) as we felt that we needed a good bed, a proper shower and some rest. So the first day we basically didn't leave the hotel. Next time it was time to see a little bit of Jakarta. It's not the easiest city to visit as you have to go everywhere by taxi. We spent some time in Kota, the old center, had lunch and did some food and book shopping.
We were also trying to figure out how to get to our next destination Pangandaran by bus, but didn't really found much information, so just decided to go to the bus station next morning and have a look.

Vuoden typerä turistikuva 2014 -kilpailun ehdokas.